Jak zadbać o zdrowie fizyczne siedząc w domu?

Jak zadbać o zdrowie fizyczne siedząc w domu?

Społeczna izolacja i koronawirus sprawiły, że nasze życie bardzo się zmieniło. Siłownie, baseny czy studia jogi pozostają zamknięte a nam pozostaje spędzanie czasu w domu. Niewątpliwie ma to wpływ na naszą kondycję nie tylko psychiczną, ale i fizyczną. Ograniczenie ruchu negatywnie wpływa nie tylko na osoby, które treningom sportowym poświęcały znaczną część swojego wolnego czasu, ale również na tych, którzy w ramach codziennych obowiązków zapewniali sobie wystarczającą liczbę kroków, pozwalającą na utrzymania ciała w dobrej formie. Jak więc zadbać o swoją kondycję fizyczną w dobie epidemii? Przygotowałyśmy kilka wskazówek.

Mieszkasz w bloku? Wybierz schody. To nie tylko bezpieczniejsze dla Ciebie (z windy korzysta wiele osób), ale pozytywnie wpłynie na Twoją kondycję. Codzienne wejście na kilka pięter, to naprawdę niezły wysiłek.

Odstaw samochód, tak, to prawda, we własnym samochodzie jest mniej osób niż w komunikacji miejskiej, ale być może nie musimy podjeżdżać do sklepu dwóch przecznic. Każdy krok jest na wagę złota. Zamiast po kluczyki, sięgnij więc po wygodne buty i przejdź się po okolicy załatwiając drobne sprawunki.

Sprzątanie to też aktywność fizyczna. Bardzo często nie traktujemy sprzątania w kategorii ruchu. A jednak! Odkurzanie, mycie podłogi czy praca na balkonie potrafi nas nieźle zmęczyć.

Dzięki pracy zdalnej lub ograniczeniu innych aktywności, masz więcej czasu? Świetnie. Wybierz coś z oferty ćwiczeń online, która teraz przeżywa lata świetności. Filmiki, live z profesjonalnymi trenerami są teraz dostępne w masowej liczbie, często również za darmo. Wykorzystaj moment na sprawdzenie co będzie sportem, który najbardziej Ci pasuje – fitness, ćwiczenia siłowe, a może joga? Jeśli lubisz biegać, to dobry czas na przypilnowanie codziennych postępów. Jeśli nie jesteś biegaczem, to może czas sprawdzić skakankę, która do tej pory kojarzyła się tylko z dzieciństwem?

Martwisz się o miejsce? Nawet w małym mieszkaniu możemy wygospodarować kąt do ćwiczeń, mata nie zajmuje dużo miejsca. Nie martw się jeśli nie znajdziesz miejsca nawet na matę, są treningi, które wymagają tylko krzesła lub miejsca na łóżku.

Do ćwiczeń zaprośmy domowników. To też doskonały sposób na to, aby zaangażować dzieci do wspólnego spędzania czasu. Możemy zrobić tor przeszkód z rzeczy dostępnych w domu, np. poduszek czy krzeseł, wprowadzić element rywalizacji i zapisywać progres.

Nie wspominamy o takich oczywistościach jak spacer z psem ale już o motywacji jak najbardziej. Zadbaj o nagrodę dla siebie jeśli uda Ci się wytrwać w postanowieniu utrzymania codziennej aktywności fizycznej. Plan treningowy został zrobiony? Zadbaj o chwilę odpoczynku dla siebie, a może skusisz się na zdrowy deser? Dodatkową motywacją może być również wspólny trening ze znajomymi, dzięki videokonferencją możemy ćwiczyć razem, prawie jak w normalnej rzeczywistości. Takie zewnętrzne wsparcie będzie nieocenione w chwilach, w których ciężko będzie Ci wstać z kanapy lub trafisz na dzień z gorszym humorem. Możecie również ustalić wspólne cele, wtedy każdemu będzie zależało na ich realizacji.

Musimy również zaznaczyć, że wielu lekarzy wypowiada się negatywnie w kwestii intensywnego treningu, teraz najważniejsze to zadbać o utrzymanie formy i o swoją odporność. Dlatego ruch, zdrowe odżywianie i odpowiedni sen to coś, na co powinniśmy postawić, zamiast na wykańczające nas treningi. Często właśnie osoby początkujące z dużą dawką optymizmu rzucają się na głęboką wodę i rozpisują plan, który nie dość, że nie jest dla organizmu dobry, to szybko zniechęcić. Najważniejsze, aby poświęcić choć 30 minut dziennie na aktywność fizyczną. Dzięki temu zadbamy o nie tylko o swoje ciało, ale i umysł. Tak, ćwiczenia mają zbawienny wpływ również na kondycję psychiczną, szczególnie w tych stresujących czasach. Kto wie, może dzięki temu codzienna dawka ruchu i wypracowany rytm zostanie z nami nawet po rozluźnieniu obostrzeń? Albo odkryjemy w sobie duszę sportowca? Trzymamy kciuki!

Na koniec przypominamy również o obowiązujących przepisach – jeśli wybierzemy aktywność na zewnątrz np. spacer, należy zadbać o zakrywanie twarzy i wybrać się na niego samemu lub z domownikami. Jeśli nie możesz opuszczać domu – skorzystaj z ćwiczeń online.