Wellbeing w pracy. Co oznacza i dlaczego jest ważny?

Wellbeing w pracy. Co oznacza i dlaczego jest ważny?

Wellbeing, tłumacząc dosłownie z języka angielskiego, oznacza dobre samopoczucie. Hasło „wellbeing w pracy” dla niektórych jest dość zaskakujące. Pokutuje bowiem pogląd, że do pracy przychodzimy nie dla przyjemności, ale aby w pocie czoła zarabiać na życie. Szczęśliwie takie myślenie przechodzi do lamusa. Po pierwsze intuicyjnie czujemy, że jest z nim coś nie tak, a po drugie pracodawcy są coraz częściej świadomi, że dobry pracownik to pracownik zadowolony. Jak więc o pracownika zadbać i sprawić, żeby wellbeing w firmie był możliwy do osiągnięcia?

Sposobów na wellbeing w pracy jest mnóstwo i nie ma jednej uniwersalnej recepty dla wszystkich organizacji. Wszystko zależy od specyfiki pracy danej firmy, od ludzi którzy w niej pracują, od oczekiwań, ale też możliwości finansowych. Są jednak dwie podstawowe kwestii, o które powinniśmy zadbać, jeżeli chcemy, aby pracownik czuł się dobrze w swoim miejscu pracy:

  1. WYNAGRODZENIE – jego wysokość jest kluczowa i powinna być, adekwatna do wiedzy, doświadczenia i zakresu obowiązków danej osoby. Bez tego prędzej czy później zawsze pojawi się wypalenie, zniechęcenie i na końcu wypowiedzenie umowy.
  2. WORK-LIFE- BALANCE, czyli możliwość łączenia życia prywatnego z zawodowym. Praca ponad miarę  i brak czasu dla bliskich na dłuższą metę zawsze kończy się katastrofą. Pracownik czuje się wypalony, wykorzystywany, a dodatkowo jest zmęczony i spada jego efektywność.

Jeżeli nasi pracownicy zarabiają dobrze i dajemy im możliwość łączenia pracy z życiem prywatnym, możemy zacząć myśleć, co zrobić, aby lubili swoją pracę i firmę, a co za tym idzie, byli zaangażowani, zmotywowani i efektywni. Jak wspomniałyśmy zestaw działań jest nieograniczony i zależy od organizacji, ale warto wspomnieć o kilku sprawdzonych sposobach:

  1. Możliwość rozwoju zawodowego i osobistego. Wiele osób oczekuje, że praca będzie dla nich rozwijająca i to na wielu poziomach. Chcą rozwijać się zawodowo, więc możliwość awansu lub szkoleń specjalistycznych jest bardzo pożądana. W pracy spędzamy wiele godzin dziennie i rozwijamy się również osobiście. Ułatwienie rozwoju osobistego i poszerzania horyzontów o inne kwestie, np. ekologiczne lub społeczne, poprzez szkolenia również będzie bardzo mile widziane
  2. Integracja zespołu. Nie od dziś wiadomo, że jeżeli ludzie się lubią, chętniej ze sobą współpracują. Atmosfera w zespole jest dlatego bardzo ważna. Warto więc organizować wyjścia integracyjne, czy wydarzenia, które pomogą ludziom poznać się i polubić. Odpowiednio zorganizowane wydarzenie może nieść ze sobą również wartość edukacyjną i rozwojową. Nie musimy iść do knajpy (choć możemy), a zamiast tego wziąć wspólnie udział w ciekawym warsztacie
  3. Dbałość o komfort pracy i zdrowie fizyczne. W zdrowym ciele zdrowy duch – to powiedzenie jest bardzo prawdziwe. Jeżeli chcemy więc, aby pracownicy czuli wellbeing w miejscu pracy, powinniśmy zapewnić im komfortowe warunki, zapewniające ergonomię pracy oraz wesprzeć ich w zachowaniu zdrowia fizycznego. Dobrym pomysłem jest zakup kart sportowych czy medycznych lub też organizacja zajęć z jogi (wspólne ćwiczenia mogą też mieć wartość integracyjną.
  4. Elastyczne godziny pracy i home office. W życiu bardzo często spotykają nas niestandardowe sytuacje, które wymagają naszej obecności w środku dnia np. w domu (przykładowo choroba dziecka). Elastyczne godziny pracy i możliwość pracy z domu ułatwiają pracownikom zarządzanie takimi sprawami. Warto im to umożliwić i zaufać, że praca wykonana w domu lub po 18 jest równie wartościowa jak ta z biura w standardowych godzinach.

Jeżeli szukasz oferty szkoleń lub wydarzeń z zakresu zdrowia, wellbeing i ekologii, skontaktuj się z nami! Wspólnie wypracujemy program odpowiedni dla Twojej organizacji!