Prowadzisz niedużą działalność gospodarczą i myślisz, że bycie eko to wyłącznie marketingowe hasło dla wielkich przedsiębiorców, czy może pracujesz w wielkiej korporacji i sądzisz, że aby być ekofirmą należy wydać fortunę? Bycie eko w biznesie dla wielu wydaje się nieosiągalne. W dzisiejszym tekście postaramy się pokazać, że każdy przedsiębiorca może być bardziej eko, a często oznacza to oszczędności, a nie koszty.
Zacznij prosto: ekozwyczaje z domu, stosuj również w pracy
Coraz więcej osób stara się być bardziej eko w życiu codziennym. Proste czynności wchodzą w krew i pomagają w walce o środowisko. Dlaczego więc w pracy często zapominamy o najprostszych zasadach? Jeżeli chcesz, żeby Twoja firma była eko:
- segreguj śmieci,
- oszczędzaj wodę,
- gaś światło i urządzenia elektryczne, jeżeli ich nie używasz (pamiętaj o wszelkich diodach od monitorów),
- pij wodę z kranu,
- pójdź schodami, zamiast jechać windą,
- drukuj dwustronnie,
- otwórz okno zamiast włączać klimatyzację
Powyższe zasady może wdrożyć każdy pracownik w każdej firmie. Jako pracodawca, postaraj się to ułatwiać – zapewnij kosze do segregacji czy zainwestuj w filtr do wody. Naprawdę niewiele trzeba, żeby codzienna praca była zieleńsza.
Edukuj i stwórz odpowiednią kulturę organizacyjną
„Ja bym chciał, żeby firma była eko, ale nie upilnuję każdego.”. Często słyszymy podobne stwierdzenia od przedsiębiorców. To prawda, każdego upilnować się nie da, ale to pracodawca kreuje kulturę organizacyjną i wyznacza standardy pracy.
Co więc możesz zrobić? Po pierwsze edukuj! Świadomość ekologiczna w Polsce i na świecie stale rośnie, jednak nadal nie wszyscy dostrzegają problem. Jeżeli chcesz, żeby Twoja firma była eko, zadbaj o to, aby Twoi pracownicy wiedzieli, dlaczego jest to tak ważne. Możesz zacząć od rozmowy. Będzie to szczególnie proste do realizacji w małych firmach i zespołach – z pewnością spotykacie się regularnie. Niech temat środowiska wejdzie na agendę jednego ze spotkań.
W większych organizacjach sprawa jest nieco bardziej złożona. Oczywiście nadanie rangi tematowi z poziomu zarządu czy menedżera zespołu jest istotne, jednak w przypadku większych firm lub korporacji, możemy wykorzystać istniejące już narzędzia, takie jak na przykład komunikacja wewnętrzna. Można uruchomić cykliczną komunikację mailową o ekologii i jej znaczeniu. Można też zorganizować warsztaty segregacji śmieci lub cały tydzień pod znakiem EKO z konkursami na temat ekologii. W zasadzie ilość możliwości jest nieograniczona i zależy wyłącznie od poziomu chęci i kreatywności.
Nie kupuj gadżetów, a jeżeli musisz, wybierz te dobrej jakości
Gadżety to popularna próba zaskarbiania sobie sympatii klientów oraz popularyzacji marki. Niestety wiele firm, kupując gadżety wyznaje zasadę „dużo i tanio”. Jak przekłada się to na środowisko? Kupując „dużo i tanio” najczęściej oznacza to zakup czegoś mało solidnego w wykonaniu, często wręcz jednorazowego. Kończy się zwykle na elektrośmieciu lub plastikowej rzeczy importowanej z dalekiej Azji. Kupując dużo niekoniecznie też trafiamy w potrzeby obdarowanego przez nas klienta czy partnera biznesowego. Jaki jest więc środowiskowy finał takich gadżetów? Najczęściej używane są co najwyżej kilka razy i dość szybko trafiają na wysypisko – albo się zepsuły albo stały nieprzydatne. Okazuje się, że sprowadziliśmy zwykły śmieć, który nacieszył odbiorcę tylko przez krótki moment.
Co więc robić? Można gadżetów po prostu nie kupować. Ludzie je lubią, to fakt, ale czy rzeczywiście przynoszą pożądane efekty czy są raczej tanim, jednorazowym chwytem? Jeżeli już chcesz obdarować klienta firmowym gadżetem, zadbaj o to, żeby produkt był trwały i dobrej jakości. Gwarantujemy, że oprócz mniejszej szkody środowiskowej, przyniesie również dłuższe i trwalsze przywiązanie klienta do marki, która odtąd będzie kojarzyła się z solidnością.
Naprawiaj i wykorzystuj materiały z recyklingu
Naprawianie to jedna z najważniejszych zasad zero waste, gdyż kupowanie nowego zawsze oznacza powstanie odpadu (wyrzucam stary) oraz niepotrzebnego wykorzystania zasobów naturalnych (woda, energia, materiały potrzebne do wytworzenia danej rzeczy). Jeżeli prowadzisz produkcję, sprawdź, czy Twoich maszyn nie da się naprawiać. Jeżeli nie jesteś producentem, zadbaj o to, żeby naprawiać sprzęt biurowy, którego używacie.
Ze względu na ograniczenia pozyskiwania zasobów naturalnych ważne jest również, aby wykorzystywać ponownie dany materiał, czyli recyklingować. Zacznij od prostych kroków – kup do drukarek lub wyprodukuj ulotki (jeżeli naprawdę musisz) na papierze z recyklinku, kup biurka z drugiej ręki. Jeżeli jesteś producentem, zastanów się, czy nie możesz np. swoich opakowań produkować z odzyskanego nadającego się do ponownego przetworzenia plastiku. Rozwiązań i możliwości jest całe mnóstwo!
Kupuj i produkuj lokalnie
Obecnie gros towarów jest sprowadzanych i produkowanych w Azji, co oczywiście związane jest z kosztami. W Chinach jest zwyczajnie taniej. Szczególnie prowadząc działalność gospodarczą istotne są kwestie oszczędności, a co za tym idzie zarobku. Niestety często odbywa się to kosztem środowiskowym. Sam już transport z Chin czy Bangladeszu obarczony jest olbrzymim śladem węglowym. Proces produkcji na wschodzie często jest również poza naszą kontrolą – nie mamy pewności, jakich materiałów, ile chemii, wody oraz ile ścieków, a także czy zostały oczyszczone, spowodowała produkcja zakupionej przez nas rzeczy. Mówi się często, że Azja truje świat, ale kto głównie korzysta z wyprodukowanych tam towarów, czyli kto jest realnym trucicielem? Może się okazać, że to właśnie my.
Warto wziąć również pod uwagę, że ze względu na rosnącą świadomość ekologiczną, klienci coraz częściej poszukują towarów wyprodukowanych lokalnie i dobrej jakości, nawet za wyższą cenę. Dla wielu staje się to warunkiem zakupu. Może więc warto to przemyśleć, nie tylko w trosce o środowisko naturalne, ale również ze względu na budowanie przewagi konkurencyjnej.
Zadbaj o infrastrukturę
Jeżeli do pracy wykorzystujesz maszyny, postaraj się, aby były jak najbardziej energooszczędne i spełniały wszelkie wymogi środowiskowe (np. montaż odpowiednich filtrów, użycie ekologicznych farb i materiałów). Obecnie istnieje wiele rozwiązań, które pozwalają zredukować negatywny wpływ przemysłu na ekologię. Jesteśmy przekonani, że takie rozwiązania są dostępne również i w Twojej branży.
„Infrastruktura” brzmi poważnie, ale nawet mniejsze biura mogą być bardziej eko w tym zakresie. Często wystarczą proste czynności jak wymiana żarówek na energooszczędne czy system automatycznego gaszenia świateł.
Jeżeli chcesz, żeby Twoja firma była eko, przede wszystkim zacznij działać. Nie wszystkie działania można wdrożyć od razu, bo wymagają czasu i pieniędzy, ale jak staraliśmy się pokazać w tym tekście, jest szereg czynności, które tylko nieznacznie podniosą koszty, a być może doprowadzą do ich zmniejszenia. Dla środowiska naprawdę każde działanie ma znaczenie! Każda firma jest inna, dlatego ważne, żeby przeanalizować jej indywidualną sytuację, a z pewnością znajdzie się gdzieś pole, aby być bardziej eko.